Ojämlik vård upp till landstingen att åtgärda

Det är landstingets ansvar som huvudman för sjukvården att säkra att vårdcentraler, i både offentlig och privat regi, som verkar i socialt tunga områden där ohälsan är större har tillräckliga resurser för att klara sitt uppdrag, skriver Vårdföretagarna, näringspolitisk chef Håkan Tenelius och näringspolitik expert Karin Liljeblad, i en replik.

Vi är glada att Vårdföretagarnas jämförelser av patientnöjdheten hos privat drivna och landstingsdrivna vårdcentraler röner stort intresse hos Vänsterpartiets sjukvårdspolitiker Karin Rågsjö och Håkan Jörnehed. Det visar hur viktig den patientupplevda kvaliteten är och att resultaten från nationella patientenkäten diskuteras och analyseras.

Vår rapport Patienttoppen 2016 lyfter upp positiva resultat bland både landstingsdrivna och privat drivna vårdcentraler. Vårdvalet ger en positiv kvalitetskonkurrens mellan vårdcentralerna som gynnar alla patienter, oavsett om de valt en landstingsdriven eller privat driven vårdcentral. Det finns många offentligt drivna vårdcentraler där patienterna är väldigt nöjda. Men patienterna ger i genomsnitt något högre kvalitetsbetyg till de privat drivna vårdcentralerna än till de landstingsdrivna.

I synnerhet är patienterna mer nöjda med kontinuiteten vid vårdcentralerna i privat regi.

Det är viktigt att landsting och regioner tar hänsyn till socioekonomiska faktorer i sin ersättning till vårdcentralerna. För Rågsjö och Jörnehed har rätt i att socioekonomiska faktorer påverkar patientnöjdheten. Det är landstingets ansvar som huvudman för sjukvården att säkra att vårdcentraler, i både offentlig och privat regi, som verkar i socialt tunga områden där ohälsan är större, har tillräckliga resurser för att klara sitt uppdrag och kunna attrahera och behålla läkare.

Vi hoppas att alla landstingspolitiker visar samma intresse för att fördjupa sig i patientnöjdheten som Rågsjö och Jörnehed. Om patienterna inte är nöjda med vården är det en signal som landstingsledningarna självklart måste ta på allvar.  

Höginkomsttagare är generellt mer nöjda med sina vårdcentraler, oavsett regi. Men verkligheten är inte fullt så ensidig som Rågsjö och Jörnehed vill påskina. Det finns välfungerande vårdcentraler också i mindre välbärgade områden. Bland de som har högst patientnöjdhet i sin region finns till exempel Riddarens vårdcentral i Akalla och Nötkärnans vårdcentral i Bergsjön i Göteborg, som båda är privat drivna.  

Läkarförbundet har visat att patienter med låga inkomster är betydligt nöjdare hos privat drivna ägarledda vårdcentraler än i primärvården i stort. Läkarförbundet har därför rekommenderat landstingen att ge småskaliga privat drivna vårdcentraler bättre förutsättningar i områden med lägre inkomster som ett sätt att utjämna sociala skillnader i tillgången till vård. Vi hoppas att även Karin Rågsjö och Håkan Jörnehed skriver under på det. 

Håkan Tenelius, näringspolitisk chef Vårdföretagarna

Karin Liljeblad, näringspolitisk expert Vårdföretagarna

Artikeln publicerad i Dagens Samhälle den 26 september 2016