Hoppa till innehåll
Almega Sök

Assistansbarometern

Analys från Vård­företagarna

Personlig assistans var en frihetsreform för många personer med funktionsnedsättningar när den kom för 30 år sedan. Hårdare behovsbedömningar de senaste åtta-tio åren har dock lett till att antalet brukare stadigt har minskat.

Samtidigt har de ekonomiska förutsättningarna blivit allt tuffare med ersättningar som inte höjts i samma takt som lönehöjningarna.

Vårdföretagarna vill bidra till att de som ska ha rätt till personlig assistans ska få det och att de som utför den ska ha rätt förutsättningar för att kunna göra detta på ett bra sätt. Som en del i detta vill vi därför sammanställa viktiga fakta och statistik kring det som rör personlig assistans i vad vi valt att kalla Assistansbarometern.

I maj månad 2025 hade 2 734 barn i åldern 0-19 år statlig assistans, vilket motsvarade 1,18 per 1 000 barn. Barnen utgjorde 20,5 procent av samtliga personer med statlig assistansersättning.

Antal barn med statlig assistansersättning sjönk varje år under perioden 2016-2023. Därefter han en återhämtning skett och antalet barn med assistansersättning var 2025 tillbaka på samma nivå som 2020. Antalet ligger dock fortfarande 20 procent lägre än 2016.

Barnens andel av det totala antalet individer med assistansersättning minskade samtliga år perioden 2016 till 2020 från 21,4 procent till 18,9 procent. Därefter har den antalsmässiga ökningen av antalet barn med assistansersättning ökad snabbare än det totala antalet individer med statlig assistans.

Antal barn med assistans ökade mellan 2020 till 2025 med 85 personer, vilket innebar att barnens andel av samtliga med assistansersättning ökade från 18,9 procent till 20,5 procent.

Det har skett en ökning av antalet per 1 000 barn som får assistansersättning från 1,08 till 1,18 mellan 2023 och 2025. Samtidigt har antalet barn 0-9 år totalt minskat med drygt 47 000 mellan dessa år, motsvarande -2 procent.

Antalet vuxna med rätt till assistansersättning fortsätter däremot att minska. Det totala antalet är därför i princip oförändrat sedan innan lagen ”Stärkt rätt till assistans infördes.

Allt färre vuxna med stora funktionsnedsättningar får rätt till personlig assistans – men något fler barn 

Vårdföretagarnas Assistansbarometer för juni har specialgranskat utvecklingen för barnfamiljers rätt till personlig assistans. Antalet barnfamiljer med rätt till assistansersättning har ökat något sedan lagstiftningen ”Stärkt rätt till assistans” infördes 2023. Men antalet vuxna som har rätt till assistansersättning fortsätter att minska.

Tänk om riksdag och regering tagit funktionsrättsfrågorna på större allvar de senaste tio åren. Lagstiftningen ”Stärkt rätt till assistans” är fortsatt ett stort misslyckande jämfört med hur man beskrev dess förväntade effekter när man införde den 2023. Att antalet vuxna med personlig assistans fortsätter att minska är en skandal. Behoven har inte minskat, säger Patrik Silverudd, näringspolitisk expert personlig assistans, Vårdföretagarna.  

Antalet barn med statlig assistansersättning sjönk varje år under perioden 2016–2023. Därefter har en viss återhämtning skett och antalet barn med assistansersättning var 2025 tillbaka på samma nivå som 2020. Samtidigt är antalet barn med assistansersättning 20 procent färre än 2016, säger Björn Arnek, branschekonom och analytiker på Vårdföretagarna.

– Barnens andel av det totala antalet individer med assistansersättning minskade samtliga år perioden 2016 till 2020, från 21,4 procent till 18,9 procent. Därefter har andelen ökat till 20,5 procent i år, säger Björn Arnek. 

 – Rätten till personlig assistans är fortsatt starkt hotad. I praktiken måste du ha juridisk hjälp för att få din rätt. Personlig assistans har många utmaningar. Alltför snäva behovsbedömningar är definitivt en av de största. Det är orimligt att allt färre vuxna personer med stora funktionsnedsättningar inte får den hjälp de borde ha rätt till säger Patrik Silverudd.  

Ekonomi – Ge rimliga ekonomiska förutsättningar att kunna bedriva personlig assistans. Schablonersättningen måste höjas för att kunna täcka rimliga lönenivåer. Det behövs också en långsiktigt hållbar finansieringsmodell där det kommunala Omsorgsprisindexet (OPI) skulle kunna stå som en modell.

Uppföljning och kontroll – Försäkringskassan behöver kunna göra regelmässiga kontroller av givna beslut. Men dessa måste fokusera på faktiska behovsförändringar hos den enskilde och vara framåtriktade. Inga orimliga retroaktiva beslut på grund av ändrad praxis. Försäkringskassans behovsbedömning måste ses över.

Välfärdskriminalitet – Vårdföretagarna har tagit fram en rad förslag som kan minska risken för välfärdskriminalitet. Det handlar inom personlig assistans bland annat om förhindrande av försäljning av tillstånd att bedriva personlig assistans, införande av check-in/check-out system, att anhörigassistans behöver utredas och krav på att alla utförare ska tillståndsprövas, även de som driver assistansen i egen regi.

Antalet med assistansersättning ligger på samma nivå som 2023 och 2024. Man kan konstatera att den nya lagen ”Stärkt rätt till personlig assistans” som infördes första januari 2023 ännu inte verkar gett ett tydligt genomslag.

Flest brukare med personlig assistans väljer en privat utförare.

Det genomsnittliga antalet timmar per brukare har ökat. Antalet timmar per brukare i maj 2025 är fler än samma månad 2024 och 2023. Det totala antalet timmar i maj 2025 är fler än samma månad 2024 och 2023.

Under en tioårsperiod har något fler valt en privat utförare än en kommunal. Likaså har antalet med personlig assistans sjunkit något.

Även om antalet brukare har minskat så har det genomsnittliga antalet timmar istället ökat. Och det totala antalet timmar ligger på ungefär samma nivå.

Antalet personer som fått ett beviljande vid förstagångsbeslut av statlig assistansersättning har minskat kraftigt under perioden 2014-2024.

Andelen av befolkningen som tycker att man själv ska få välja assistansutförare är en klar majoritet. En liknande trend syns även inom riksdagspartierna. Moderaterna och Kristdemokraterna, 82 %, är de partier där flest tycker att man ska få välja assistansutförare själv, medan Vänsterpartiet, 63 %, är det parti där färst tycker att man ska få välja assistansutförare själv.

Ökningen av den statliga assistansersättningen per timme har ökat betydligt långsammare än det index, OPI, som är tänkt att användas brett för att räkna upp ersättningar inom den offentligt finansierade omsorgen.

Den totala kostnaden för den statliga assistansersättningen har varit i stort sett konstant mellan 2015 och 2024. Dock har statens andel av den totala kostnaden för assistansersättningen ökat något under perioden 2015–2024.

Under den senaste tioårsperioden har kostaden per brukare ökat något. Samtidigt har det genomsnittliga antalet assistenter per brukare legat på en ganska jämn nivå.

Antalet helårsanställda har sjunkit något den senaste tioårsperioden. De flesta arbetar hos en privat utförare.

  • KR Stockholm 3152-23
    ”Det faktum att Försäkringskassan värderar det medicinska underlaget på ett annat sätt nu än vad som var fallet i samband med beslutet 2013 är inte tillräckligt för att [NN] ska anses ha medvetet eller av grov vårdslöshet lämnat oriktiga eller vilseledande uppgifter…”
  • KR Göteborg 4249-22
    ”Enligt kammarrättens bedömning har alltså Försäkringskassan inte förmått precisera eller konkretisera vilka av de i ansökan lämnade uppgifterna som var oriktiga eller vilseledande.”
    ”Försäkringskassan har därför inte ens gjort sannolikt att…”
    Minst fem bolag har fått återkrav och blivit anmälda till IVO med anledning av FK:s beslut.
  • KR Jönköping 161-22
    ”Kammarrätten kan härvid konstatera att det av Försäkringskassans handlingar i det aktuella ärendet inte går att utläsa vilket underlag som har legat till grund för Försäkringskassans beslut”
  • KR Sundsvall 3546-21
    ”Bristerna i Försäkringskassans utredning medför sammantaget att det inte är möjligt för kammarrätten att bedöma om myndighetens beräkning av det återkrävda beloppet är riktig.”
  • KR Sundsvall 3287-21
    ”När det gäller dessa timmar har Försäkringskassan således inte visat att felaktig redovisning har skett och att oriktig uppgift därigenom har lämnats.”
  • KR Stockholm 3152–23
    ”Försäkringskassan valde att dra in en persons assistansersättning på den grunden att de bedömde att denne medvetet eller av grov vårdslöshet lämnat oriktiga eller vilseledande uppgifter om hennes hjälpbehov. Kammarrätten konstaterar visserligen att uppgifterna i de medicinska underlagen talar för att den enskildes hjälpbehov med de grundläggande behoven varit mindre omfattande än hon själv angett. Det medicinska underlag som låg till grund för det tidigare beslutet var däremot i huvudsak överensstämmande med nyare medicinskt underlag. Att Försäkringskassan idag bedömer det medicinska underlaget annorlunda än när beslut fattades 2013 är inte tillräckligt för att anse att den enskilde medvetet eller av grov vårdslöshet lämnat oriktiga eller vilseledande uppgifter. ”
  • KR Göteborg mål 5621–22
    Den enskilde i målet bedömdes av kommunen ha ett behov av 7,5 h grundläggande behov per vecka. Kommunen avslog således ansökan på den grunden att hjälpbehoven understeg 8 timmar per vecka. KR konstaterar i målet att det av lagstiftning inte framgår att behovet av hjälp med de grundläggande behoven måste uppgå till en viss omfattning. Det bör däremot göras en individuell prövning i varje enskilt fall, där inte bara kvantiteten på hjälpen bör beaktas utan att kvalitativa aspekter bör beaktas. Förvaltningsrätten hade tidigare bedömt att den enskilde behövde hjälp med grundläggande behov omkring 8 timmar, varpå kammarrätten konstaterade att det inte framkommit anledning att bedöma tiden som lägre än så. Eftersom hjälpen tog omkring 8 timmar bedömdes den enskilde ha rätt till personlig assistans.
  • KR Jönköping, mål 979-22
  • KR Sundsvall, mål 483-22
    Ovan domar visar på när domstolarna varit tuffare mot Försäkringskassan när det gäller bevisföringen. Inte minst värdet av journalanteckningar.
  • KR Stockholm, mål 5566-23
    Denna dom är också tuff mot Försäkringskassan. ”Ett beslut att dra in en beviljad förmån är en åtgärd med ofta betydande konsekvenser för den enskilde, varför den underliggande utredningen måste vara robust.” -”Inför Försäkringskassans indragningsbeslut har således inte tillkommit något nytt medicinskt underlag som direkt motsäger den utredning som låg till grund för tidigare beviljandebeslut eller vad M.L själv uppgett i sina ansökningar om assistansersättning. Det faktum att Försäkringskassan värderar det medicinska underlaget på ett annat sätt nu än tidigare kan inte i sig anses innebära att M.L har lämnat oriktiga eller vilseledande uppgifter.”
  • KR Sundsvall mål 1581–22
    I målet yrkade den enskilde att denne skulle beviljas sondmatning nattetid som ett grundläggande behov. Den enskilde i fråga har en komplicerad ämnesomsättningssjukdom som föranleder att denne inte får utsättas för längre fasta. Varje natt behöver sondmatning göras under 6 timmar, men den behöver kopplas av och på 5–6 gånger per natt på grund av olika skäl. Under tiden däremellan behöver sonden övervakas för att överse eventuella stopp i tillförseln av näring. Kammarrätten konstaterar i målet att alla moment kopplat till sondmatningen under dygnsvila (inklusive övervakning), förutom förberedelse och efterarbete med sådana måltider (exempelvis spolning av sonden) ska bedömas vara ett grundläggande behov. Ett liknande resonemang fördes i nedanstående mål.
  • KR Sundsvall mål 2491–22
  • HFD mål 2285-2289-21
    Försäkringskassan förklaras i domen ha rätt att neka utbetalning av assistansersättning om tidsredovisningar inte skickas in månadsvis även för de fall då beslutet väntar på omprövning av Omprövningsenheten.
  • HFD mål 2143–21
    Kommuner har ingen grund att avslå en begäran om ersättning för utförd assistans enbart på grund av när i tiden tidrapporter lämnats in, under förutsättning att det kan konstateras att arbete faktiskt utförts.
  • HFD mål 733–22
    HFD förtydligar i domen att det inte är tillräckligt att majoriteten av ett assistansbeslut utförs på OB-tid för att kunna beviljas ett förhöjt timbelopp från Försäkringskassan
  • HFD mål 7294–21
    Enligt huvudregeln får den som är beviljad assistans inte ha med sig sina assistenter då denne vistas i skolan. Frågan för HFD att ta ställning till var huruvida Komvux ingår i bestämmelsen. I domen säger nu HFD att även studier vid Komvux omfattas av begreppet skola vilket innebär att den som är beviljad assistans inte får ha med sig sina assistenter i samband med sådan utbildning.

Fullständiga underlag

Ta del av rapporten i sin helhet här: Assistansbarometern juni 2025

Vill du veta mer?

Har du frågor som rör underlaget eller Vård­företagarnas arbete i frågor som rör personlig assistans? Vänligen kontakta Patrik Silverudd, näringspolitisk expert Personlig Assistans.

Läs gärna mer om de senaste nyheterna och Vård­företagarnas ståndpunkter i frågor som rör personlig assistans i Sverige.

Arkiv Assistansbarometern

Är du intresserad av att läsa någon av våra andra upplagor av Assistansbarometern. Alla finns här nedan.

2025

JuniUtvecklingen av antalet barn med personlig assistans den senaste 10-årsperioden

MajVar du bor påverkar möjligheten att få stöd vid funktionsnedsättning

AprilIndexering av assistansersättningen

MarsUtveckling av genomsnittligt och totalt antal assistanstimmar perioden 2016-2025 per utförarkategori

FebruariSkillnader mellan Sveriges län avseende kvinnor med statlig assistansersättning

JanuariUtveckling av beviljanden och avslag vid förstagångsbeslut till statlig assistansersättning över tid

2024

DecemberUtveckling av assistansbrukare med hänsyn tagen till befolkningsutvecklingen

NovemberAssistanstimmar per åldersgrupp

OktoberSamband mellan statlig assistans och andra LSS-åtgärder för funktionshindrade i Sveriges län

SeptemberJämförelse utveckling av assistansersättningen och Omsorgsprisindex

AugustiStora skillnader mellan länen i antalet förstagångsbeviljanden inom assistansen

JuliSkillnader i antalet assistansbrukare mellan kvinnor och män perioden 2014-2023

Juni Individer med personlig assistans beviljad av kommun respektive Försäkringskassan 2014-2023

MajUtveckling per utförarkategori

AprilFärre kommunala utförare möjliggör fler brukare

MarsAssistansbrukare i olika regioner

FebruariAssistansbrukare i olika åldersgrupper

JanuariAntal brukare inom den personliga assistansen fortsatte att minska

2023

DecemberVad har hänt inom personlig assistans under 2023

NovemberVad har hänt inom personlig assistans under 2023