Hoppa till innehåll
Almega Sök
Antje Dedering, förbundsdirektör
Antje Dedering, förbundsdirektör

Produktivitetskommissionen missar produktivitetsmålet för välfärden 

Produktivitetskommissionen har gjort ett till stora delar gediget arbete, men på vård- och omsorgsområdet kan kommissionens slutbetänkande inte beskrivas som annat än en rejäl dikeskörning. Almega har kommenterat på en övergripande nivå. Från Vårdföretagarnas sida vill vi addera ett par synpunkter – samt konstatera att det finns anledning att återkomma med en fördjupande diskussion kring de frågor vi lyfter nedan. 

Konkurrensutsättning ger positiva effekter 

Produktivitetskommissionen påstår, med haltande argumentation och tveksam faktagrund, att de positiva effekterna av privata utförare är få. Forskningen visar tvärtom att konkurrensutsättning av välfärden har gett positiva effekter – som inte bara ger omsorgstagare och patienter högre kvalitet hos de privata utförarna, utan också i kommuners och regioners egen regi. Konkurrens gör oss alla bättre, helt enkelt. 

Privata aktörer ger mer vård och omsorg för pengarna 

Privata utförare bidrar också till att svenska patienter, omsorgstagare och skattebetalare får ut mer vård och omsorg av god kvalitet för varje skattekrona. Inom primärvården visar Sironas studie på uppdrag av Region Gävleborg tydligt just detta. Inom specialistvården har Sirona på Vårdföretagarnas uppdrag jämfört bland annat höftleds- och gråstarrsoperationer inom Region Skåne, Västra Götalandsregionen och Region Stockholm. Resultatet är oerhört tydligt: Med upphandlade privata aktörer får skattebetalarna i Sveriges tre största regioner fler operationer per skattekrona, med minst lika god kvalitet, än när samma operationer utförs i regionernas egen regi.  

Öppnar upp för godtycklighet och skillnader över Sverige 

Utifrån liknande tveksam faktagrund föreslår kommissionen att regionerna inte längre ska behöva tillämpa LOV i primärvården om de inte vill. Det ska alltså bli upp till enskilda regioners förtroendevalda att bestämma huruvida patienterna får välja vårdcentral eller ej. I stället för att ta sig an primärvårdens faktiska problem kastar man ut barnet med badvattnet. Detta i en verklighet där ungefär hälften av alla vårdcentraler i landet är privat drivna. Av Sveriges 100 vårdcentraler med de mest nöjda patienterna drivs hela 73 av privata utförare. Allra mest nöjda är patienterna med de små, läkarledda vårdcentralerna. Vilka möjligheter dessa kommer ha i ett system utan LOV – det perspektivet tycks inte engagera Produktivitetskommissionen. Perspektivet tycks snarare orientera mot regionernas planeringsförmåga. I stället för ökad flexibilitet hos regionerna önskar man minskad valfrihet för Sveriges patienter. 

Även i detta sammanhang kan det vara värt att påminna om ovan nämnda rapport om primärvården i Region Gävleborg. Privat drivna vårdcentraler ger mer vård per skattekrona. Tillgänglighet, som ger patienter vård i tid och därmed skapar möjlighet att tillfriskna och snabbare återgå i arbete, torde för övrigt vara en relevant fråga för just en produktivitetskommission att förhålla sig till.   

Produktivitetskommissionen litar på myterna om vård och omsorg – inte fakta 

Kommissionen konstaterar själva att förekomsten av ”cream skimming” inom svensk hälso- och sjukvård är svår att belägga empiriskt, men drar sedan själva en rad långtgående slutsatser som inte underbyggs med fakta eller forskning. Exempelvis påstår man att etableringsfriheten inom primärvården ökar risken för överetableringar av vårdcentraler i befolkningstäta och socioekonomiskt starka områden, och en underetablering i socioekonomiskt svagare områden där vårdbehoven är större. Vårdföretagarnas egna undersökningar punkterar denna myt, då 9 av 10 vårdcentraler med de svagaste socioekonomiska profilerna i Region Stockholm är privat drivna. Liknande resultat visar sig även i Västra Götalandsregionen. 

Kraftfulla slag i luften från kommissionens sida 

Det kan också vara värt att i detta sammanhang göra en kort anmärkning om välfärdskriminalitet. Om man, som Vårdföretagarna, anser att regionernas uppföljning av upphandlade avtal inom såväl LOV som LOU i många fall brister – vilket bland annat kan öka risken för oseriösa aktörer och välfärdskriminalitet – då är det just uppföljning man bör ställa krav på. Att avskaffa själva upphandlingen och den kvalitetskonkurrens den innebär är ett kraftfullt slag i luften mot kriminella aktörer – men däremot ett direkt hot mot möjligheten att klara vår gemensamma välfärd. 

Lutar sig på föråldrad forskning 

I sina skrivningar om digital vård lutar sig slutbetänkandet på daterad och närmast slumpmässigt vald forskning. Vad gäller utomlänsersättningen för digitala vårdbesök föreslår man rakt av ett avskaffande – inte en omförhandling eller förändring, utan just ett avskaffande. Detta helt utan att man i slutbetänkandet redogör för något slags konsekvensanalys. Ett lättvindigt alexanderhugg, mitt i en snabbt växande bransch med just hög produktivitet – där exempelvis flera av Vårdföretagarnas medlemsföretag hade kunnat berätta för kommissionen om hur man med digitala lösningar kan hantera fyra gånger så många patienter på samma tid som det tidigare tog att hantera en patient – och med samma goda resultat. Resonemanget går dessutom stick i stäv med rapportens övriga delar om digitaliseringens fördelar. 

Öppnar upp för en ojämlik spelplan 

Slutligen ett par rader om kommissionens förslag om att schablonersättningsnivåerna till kommuner och regioner för så kallad dold mervärdesskatt ska sänkas för att inte skapa incitament för bolagisering av kommunal verksamhet. Om ett sådant förslag skulle genomföras, utan en samtidig bredare översyn av momsfrågan inom hälso- och sjukvård, kommer det sannolikt drabba privata vårdgivare negativt. Det pris som kommuner och regioner idag kan erbjuda privata utförare som kompensation för dold moms kommer med all säkerhet, om detta förslag genomförs, att sänkas. Därmed blir spelplanen mellan privata och offentliga utförares verksamheter än mindre jämlik. Det vore olyckligt. 

Underkänt betyg till Produktivitetskommissionen 

Sammanfattningsvis kan konstateras att Produktivitetskommissionen har behandlat hälso- och sjukvårdsfrågorna på ett sätt som inte tyder på något djupare engagemang för eller kunskap om frågorna. Det är beklagligt. Svensk hälso- och sjukvård är alldeles för viktig, bland annat för just produktiviteten, för att behandlas såhär styvmoderligt.