Hoppa till innehåll
Almega Sök

Vård­företagarnas krav för medlemskap

Alla medlemsföretag inom Vårdföretagarna har ett ansvar för hur branschen verkar och hur den uppfattas. Det gemensamma ansvaret är avgörande för branschens goda utveckling och tillväxt och därmed för dess framtid. Vårdföretagarnas medlemsföretag förväntas inte bara att följa samhällets lagar och förordningar utan också att arbeta i linje med Vårdföretagarnas uppförandekod och krav på att arbeta för en hög kvalitet och en god etik. De etiska riktlinjerna är en del av Vård­företagarnas uppförandekod och stadgar.

Det saknas nationella principer för hur kvalitet ska mätas och redovisas. Vård­företagarna vill vara föregångare på området och har därför tagit fram kvalitetsdeklarationer för flera branscher. Att kvalitetsdeklarera är att öppet redovisa verksamhetens kvalitetsarbete och resultat gentemot allmänheten, beställare och beslutsfattare.

Vård­företagarna ställer särskilda medlemskrav för transparent redovisning. Det innebär att varje medlems­företag på sin webbplats öppet måste redovisa ett antal uppgifter om kvalitet, personal, ekonomi, ägare och styrelse.

Vård­företagarnas medlemsmärke syftar till att stärka förtroendet för privata vård- och omsorgsgivare. Med medlemsmärket kan du på ett enkelt sätt visa dina brukare och patienter, närstående och allmänheten att du är medlem i Vård­företagarna.

Vårdföretagarna tar ledartröjan i arbetet med att förebygga mutor och korruption