Hoppa till innehåll

Spa, fest och chokladprovningar som förgyller livet

Att livet ska firas, det är man överens om på Attendos livsstilsboende i Trelleborg. Med fokus på sport och spa är 100 procent av kunderna nöjda i Socialstyrelsens senaste undersökning. Det beror bland annat på tydlig verksamhetsstyrning, att man lyssnar på de äldres önskemål och att man aldrig nöjer sig – det går alltid att bli lite bättre.

Sedan boendet slog upp portarna i januari 2020 till alldeles nyligen, var Maria Hemåker Apell verksamhetschef på Attendos äldreboende på Johan Kocksgatan i Trelleborg. Redan första året hade de 100 procent nöjda kunder i Socialstyrelsens undersökning och det fantastiska resultatet behöll de även i årets undersökning.

– Målet är att vara bäst! Att vinna årets enhet och ha bästa boendet utifrån ekonomi, kvalitet och nöjdhet – år efter år, säger Maria Hemåker Apell med stolthet.

Maria var verksamhetschef till alldeles nyligen då hon tillträdde som Attendos regionala verksamhetschef för Säbo syd. Som chef på Johan Kocksgatan var hon noga med att sätta tydliga mål, ställa tydliga krav, och att tillsammans med sin personal skapa tydliga rutiner för genomförande och uppföljning.

– Jag har följt upp varenda millimeter, för att jag verkligen kände att det var min verksamhet. Att verksamheten skulle lyckas såg jag som mitt personliga ansvar, berättar Maria.

Livsstilsboende med likasinnade

Attendo erbjuder äldreboenden med tre särskilda teman: Sport & Spa, Utevistelse & Trädgård samt Kultur & Nöje. På Johan Kocksgatan är det Sport & Spa som gäller. Här kan de boende bada bubbelbad eller unna sig en manikyr med ett glas bubbel till. Att gymma och spela boule är andra nöjen, liksom att hänga i sportbaren och kolla på matcher ihop.

I baren sker också veckans höjdpunkt: fredagens barhäng.

– Då är det riktig feststämning och ibland är närstående också med och minglar, säger Maria glatt.

Lugnare aktiviteter som anordnas är högläsning, choklad- glögg- och kaffeprovning, samt “önskemusik” – gemensam musiklyssning när de boende själva önskar låtar och delar med sig av sin musiksmak till varandra.

De flesta förslag går att ordna

Personalen genomför regelbundet egna undersökningar för att fånga upp alla kunders åsikter. De håller också i boenderåd för att diskutera fram nya förslag till verksamheten.

– Till exempel tyckte de att det blev trist mat ett tag, och sådant måste vi snabbt reagera på och förstå vad de hellre vill äta, eftersom måltiderna är jätteviktiga. En gång sa de också att vardagen och helgen flyter ihop, så då kom vi på att ordna en trerättersmiddag med vin på helgen, berättar Maria.

Ett förslag som dök upp på ett boenderåd var att köpa in ett akvarium. Då fick en grupp kunder vara ansvariga för hur akvariet skulle se ut och vilka fiskar som skulle finnas. Och på mindre än två veckor fanns akvariet på plats.

– En golfbana i trädgården är det enda jag inte kunnat ordna, berättar Maria och skrattar.

Närstående kan följa vardagen i en app

I appen Attendo Nära kan närstående följa sina äldre varje vecka. Varje boende har en kontaktperson i personalen och en av arbetsuppgifterna för dem är att publicera minst två bilder i veckan från kundens vardag. Även nyhetsbrev och annan information inom verksamheten delas i appen, liksom veckans meny.

– Det var en app som Attendo tog fram under pandemin, där närstående får se ett personligt flöde om sin anhörig. Eftersom vi har så tydliga rutiner för hur den ska användas har vi varit det Attendo-boende som publicerat flest inlägg om varje kund.

Attendos personal har också sin egen app för snabb kommunikation. Här delas information på nationell nivå, regional nivå, verksamhetsnivå och på avdelningsnivå.

– Appen har underlättat otroligt mycket för oss, och vi var faktiskt först i Sverige med att nå 100 procent användning bland våra medarbetare. Att kommunicera snabbt är oerhört viktigt, menar Maria.

Stor glädje när förändringar ger resultat

Trots att kunderna är mycket nöjda med sitt boende finns det alltid utrymme för förbättring. Och när personalen genom undersökningar får bekräftat att förändringar i verksamheten gör skillnad, ökar engagemanget ytterligare. Det ska såklart firas.

– Vi dricker bubbel, äter tårta och festar! Man ska fira mycket hela livet, det är viktigt, konstaterar Maria.