Passal Assistans har hopp om framtiden

Med ledorden ”Känner du dig fri, då är vi på god väg” har assistansföretaget Passal i över tjugo år arbetat för att ge alla människor, oavsett förutsättningar, möjligheten att leva sina liv fullt ut. Vi har pratat med grundare och partner Kerstin Leufvén för att höra om drivkrafterna bakom verksamheten och hur hon uppfattar det mediala landskapet kring personlig assistans idag.

Kundens liv och val i fokus 

Det privatdrivna assistansföretaget Passal Assistans växte fram år 2000 ur en gemensam viljaEn vilja att skapa förutsättningar för människor med olika funktionsvariationer att leva ett liv som svarar mot deras specifika önskemål. 

– Vi brinner för att erbjuda assistans till människor med alla möjliga olika funktionsvariationer. Målet är att hjälpa kunden föra sin egen talan, berättar Kerstin. 

AtKerstin själv har en funktionsvariation och haft personlig assistans sedan 1994, har gett henne en större förståelse för yrket. Hon menar att människor som lever med en funktionsvariation inte alltid drömmer stora drömmar, utan nöjer sig med friheten att få besluta om de små valenDet är en känsla som nog många av oss bekantat oss med i rådande pandemitider, och en inställning som skapar livsglädje i vardagen. Målet för Passal Assistans, är att genom assistansen få kunderna att känna att de har möjligheten att bestämma över sitt liv. 

– Vi jobbar med många som har kognitiva funktionsvariationer där det största valet för dagen kan vara om de ska ha på sig gröna eller röda strumpor. Det är också ett val, även om det är vardagligt.  

Snedvriden debatt skapar felaktig bild 

När media skriver om personlig assistans handlar det ofta om fusk och kriminalitet. Kerstin tycker att det är tröttsamt att så stort fokus ligger på de som slarvar och begår brott. Det faller tillbaka på det stora flertalet assistansföretag som gör rätt för sig.  

– Vi som vill göra ett bra jobb och följer alla lagar åker med på kuppen. Man vill nästan inte berätta att man jobbar inom personlig assistans, för människor har generellt en negativ bild av yrket. 

Det viktigaste för Passal, menar Kerstin, är att assistansen är en trygg och långsiktig reform som man kan lita på. En reform som är lika självklar som sjukpenning eller VAB. Annars kan det slå tillbaka på de människor som verkligen behöver hjälpen, säger hon.  

– Många är rädda för att assistansen ska tas bort helt och hållet och våra kunder klarar sig inte själva på marknaden. Jag är själv beroende av att reformen ska finnas kvar. 

Återkraven är en ständig oro 

Även situationen kring återkrav, att Försäkringskassan kräver tillbaka utbetald ersättning, ser Kerstin som ett problem. Hon berättar om en oro att Passal ska drabbas av dyra återkrav, och förklarar att de hela tiden tvingas vara beredda. Problematiken, menar hon, ligger i bristen på undersökning.  

– Det knasigaste är man räknar bort hela kundperioden när en liten händelse eller handling gått snett. Säg att man haft en kund i tolv år och man glömt räkna bort ett avbokat pass. Istället för att inte ge betalt för just det passet, räknas istället alla tolv år bort vilket kan ge återkrav på flera miljoner. Det känns väldigt märkligt. Här bör man istället undersöka vad som gått snett och titta på vad som är vad i situationen. 

Seriös assistans som skapar livskvalitet 

På Passal Assistans jobbar man dagligen med kvalitetsförbättring, handledning och värderingsdiskussioner. Genom medlemskapet hos Vårdföretagarna arbetar man tillsammans med andra seriösa aktörer för att skapa politisk tyngd. Som ledare värnar Kerstin om transparens och öppna dialoger med alla assistenter. Hon håller själv i introduktionskurser där hon lyfter yrket som assistent som ett otroligt värdefullt arbete.  

– Om våra assistenter inte fanns så skulle assistansen i sig inte funka. Det är viktigt för oss att de känner att detta är ett värdefullt och professionellt arbete, säger hon. 

Oavsett medias skildring av assistansen som bransch, vet Kerstin vilket värde det ger för kunderna. Hon menar att Passal alltid kommer att arbeta för en verksamhet med kunden i fokus.  

– Assistansen behövs och är en reform som skapar livskvalitet för så många människor. Att sätta kunden först kommer alltid vara vår drivkraft.  

Drivkrafter, engagemang och vardag – en artikelserie om personlig assistans

I en serie artiklar intervjuar Vårdföretagarna företrädare för ett antal medlemsföretag inom personlig assistans om drivkrafter och viljan att skapa förutsättningar för människor med olika funktionsvariationer att få  ett värdefullt liv. Vi får även en inblick i vardagen som assistansutförare och det engagemang som driver utförarna i deras arbete.