Hoppa till innehåll
Almega Sök
Patrik Silverudd, näringspolitisk expert personlig assistans
Patrik Silverudd, näringspolitisk expert personlig assistans

Ett check-in/check-out system inom personlig assistans hade förhindrat assistansfusket inom Malmö kommun

Nyligen avslöjades att tre kommunanställda personliga assistenter i Malmö under fem månaders tid låtsades vara på tjänsteresa i Ghana – samtidigt som de i själva verket befann sig i Malmö.

Under denna period fick de ut närmare en halv miljon kronor i lön utan att utföra något arbete. Händelsen har lett till polisanmälan för bedrägeri. Men det väcker också allvarliga frågor hur kontroll och uppföljning egentligen fungerar inom den offentliga assistansverksamheten i Malmö.

Dags för check-in/check-out-lösning

För Vårdföretagarna är detta ett tydligt exempel på varför det vore bra med ett införande av en så kallad check-in/check-out-lösning där man kan säkerställa att den personliga assistenten och brukaren är på samma ställe när arbetet ska utföras.

Är inte Malmöexemplet ett extremfall? Jo, så kan det tyckas. Men det finns fler exempel – bland annat ”assistenter” som samtidigt jobbat svart som takläggare och Försäkringskassan menar att det finns en risk att gängkriminella använder sig av fejkanställningar som personliga assistenter för att uppvisa vita inkomster när de i själva verket gör något helt annat. Skattebetalarna kanske rent av sponsrar personer som bokstavligen säljer droger.

Frågan om införande av ett check-in/check-out system utreds just nu. Vilket är bra. Skälen till dessa är flera. Några av dem är:

  1. Förebygger fusk och felaktiga utbetalningar Ett digitalt system som registrerar  assistenter befinner sig på samma plats som sin brukare gör det svårare att fuska med arbetstid. I Malmö-fallet hade ett sådant system snabbt avslöjat att assistenterna och brukaren befann sig i helt olika länder och att de anställda aldrig lämnat landet.
  2. Skyddar brukaren Personlig assistans handlar om att ge stöd till personer med omfattande funktionsnedsättningar. När assistenter inte är på plats riskerar brukaren att stå utan nödvändig hjälp. Ett närvarosystem ger trygghet för både brukare och anhöriga. Den personliga integriteten måste också värnas.
  3. Stärker förtroendet för välfärden Varje fall av fusk skadar tilliten till hela assistanssystemet. Genom att införa transparenta och spårbara lösningar visar vi att vi tar ansvar – och att vi värnar om skattebetalarnas pengar.

Att värna assistansen och motverka välfärdskriminalitet

Vårdföretagarna är medvetna om att ett check-in/check-outsystem inte löser alla problem. Och det är viktigt att ett införande inte får vara för krångligt eller administrativt tungrott. Men menar vi allvar med att värna den personliga assistansen måste vi minska risken för kriminalitet oavsett om det sker i kommunal regi som i detta fall eller i privat. Välfärdskriminalitet är i grunden samhällsstörande och måste bekämpas.