Vårdföretagarna välkomnar tydligare regler för registerkontroller
Regeringen har lämnat en lagrådsremiss som förtydligar och utvidgar rätten att ta del av registerutdrag inför anställning i kommuner och kommunalt finansierade verksamheter. Syftet är att stärka skyddet för utsatta grupper och öka tryggheten i välfärden.
Förslaget innebär att kommuner, men även privata utförare, ges en uttrycklig rätt att begära utdrag ur belastnings- och misstankeregistret när de anställer personer som arbetar i hemmet hos äldre eller vuxna med funktionsnedsättning. Med hem avses både ordinärt hem och hem med vård, till exempel äldreboenden.
Förslaget innebär också att den redan lagstadgade rätten att ta del av uppgifter ur belastningsregistret för vissa verksamheter som riktas till barn utökas till att även omfatta misstankeregistret. Därtill införs en uttrycklig rätt vid anställning till ledande eller strategiskt befattningar i en kommun. Syftet är att minska risken för infiltration och inre påverkan.
Många kommuner och privata utförare har sedan tidigare genomfört vissa bakgrundskontroller. Vanligast är att be den som ska anställas att uppvisa ett utdrag ur belastningsregistret. Samtidigt har en del arbetsgivare avstått från detta då de ansett att rättsläget varit otydligt. Det är därför positivt att regeringen nu klargör vad som gäller och samtidigt utökar möjligheten att få ta del av viktiga uppgifter även ur misstankeregistret.
Vårdföretagarna välkomnar förslaget. Det här är ett viktigt steg för att skydda människor som behöver samhällets stöd. Samtidigt kommer ytterligare en utredning nu att göra en större översyn av möjligheten till bakgrundskontroller, inklusive kontroller under anställning. Vårdföretagarna föreslår därutöver en ackreditering för ägar- och ledningskretsen på alla heldygnsverksamheter för barn och unga samt förordnande för medarbetare i dessa verksamheter som ett led i att säkerställa att fel personer inte rekryteras i särskilt utsatta verksamheter.
Seriösa arbetsgivare ska ha möjlighet att göra nödvändiga kontroller – utan krångel – och kunna säkerställa att verksamheten är trygg och professionell. Det är så vi tillsammans bygger en välfärd fri från kriminalitet och otillåten påverkan.