Hoppa till innehåll
Almega Sök

Digitala vårdtjänster har varit en självklar del av patienternas vardag i över tio år. Trots det så har landets regioner fortfarande inte lyckats enas om fungerande avtal och ersättningssystem för den digitala vården. Nu är det hög tid för förändring.

– Det behövs moderna avtal för de över sex miljoner digitala patientbesök som görs i primärvården. Dagens system med utomlänsersättning är inte bara begränsande och krångligt för patienterna, det skapar också kostsam administration, säger Daniel Forslund, utvecklingsansvarig för digitalisering, Vårdföretagarna.

Nationella vårdtjänster behöver nationella regler.

Vårdföretagarna har vid flera tillfällen bjudit in Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) till samtal om hur en ny avtalsmodell för den nationella digitala vården kan konstrueras, med långsiktiga och hållbara villkor för både beställare och utförare. Dessvärre har ingenting hänt.

– Det här märkliga systemet får berättigad kritik, inte minst från regionerna själva. Därför är det svala intresset för att få till en bättre lösning förvånande. Antingen måste SKR ha ett tydligt mandat från regionerna att ordna saken, eller så måste regeringen agera i frågan, säger Antje Dedering, förbundsdirektör, Vårdföretagarna.

Patienternas behov och önskemål måste stå i fokus

– Patienternas behov och önskemål måste stå i fokus, det är så vi på bästa sätt tar tillvara den digitala vårdens fördelar. De privata vårdgivarna och Vårdföretagarna står redo att inleda en konstruktiv dialog om hur ersättningsfrågan kan lösas, säger Antje Dedering.

Läs gärna Vårdföretagarnas debattartikel i Dagens Medicin (24 april) om att slopa utomlänsersättningen.