Hoppa till innehåll

Målet med den statliga vårdgarantin, som sedermera införlivades som lag, var att öka tillgängligheten och avskaffa långa väntetider i vården. Den övergripande tanken var att stärka patienternas rättigheter med möjlighet att ställa krav på dem som bär ansvaret för landets sjukvård. Tyvärr har visionerna inte nåtts; lagen följs inte.

Politiker: Vårda vårdgarantin – 61 000 människor i kö är bevis nog för behovet av åtgärder

Målet med den statliga vårdgarantin, som sedermera införlivades som lag, var att öka tillgängligheten och avskaffa långa väntetider i vården. Den övergripande tanken var att stärka patienternas rättigheter med möjlighet att ställa krav på dem som bär ansvaret för landets sjukvård.

Tyvärr har visionerna inte nåtts; lagen följs inte. Vårdföretagarna har i månatliga rapporter om kösituationen följt och uppmärksammat frågan. Idag är vi i en situation där väntetider långt över vårdgarantin har normaliserats. Samtidigt finns insatser att göra redan idag för att närma sig målen som faktiskt utlovats. Och, det finns möjlighet att organisera stora delar av vården så att köer inte byggs upp.

Idag är det 61 000 människor som väntat mer än 90 dagar på en åtgärd de bedömts behöva; En knäprotes, en gråstarrsoperation eller framfallskirurgi är några exempel. 

Förutom det onödiga lidande som tusentals personer har att möta varje dag medan de väntar, så är inte heller vården jämlik. Din bostadsort avgör vilken hjälp du erbjuds och hur lång kön är.

Regionerna bör utöka sitt samarbete med privata utförare, och invånarna i varje region ska kunna vara trygga med att kunna få vård i rimlig tid. Fler utförare kan och vill vara med i långsiktiga samarbeten för att leverera en vård av god kvalitet. Det skulle kunna minska vårdköerna och se till att det inte skapas nya. Många goda exempel finns att dra lärdomar om från hanterandet av pandemin, i form av att samarbeta mot ett gemensamt mål. Vårdföretagarna har en rad förslag för politiska åtgärder som skulle kunna ge patienterna förbättrade möjligheter och att den lag som gäller dem faktiskt följs.

Det handlar om att

  1. Använda all kapacitet som finns tillgänglig.

Genom att upphandla vård kan fler utförare bidra och fler patienter ges tillgång till vård utan väntan. Den planerade specialiserade vården är i många fall väl lämpad att erbjudas inom ramen för upphandlingar eller vårdval. Men på kort sikt, och för de som redan idag hamnar i långa köer kan nuvarande avtal ses över. Många avtal har till exempel takkonstruktioner som begränsar antalet patienter som får tas emot. Detta trots att behov så väl som kapacitet finns. Här finns möjlighet att se till att fler som bedömts behöva vård får det inom vårdgarantin och att köer helt enkelt betas av.

  1. Stärka patienternas möjligheter att söka vård i hela landet.

Tillgängliggör information om väntetider. Den nationella vårdförmedlingen som initierats av regeringen är ett steg i rätt riktning och att få den på plats bör prioriteras; Det måste vara enkelt för patienterna att söka och för vårdgivare att guida patienten till en vård utan väntan. Men idag saknas möjlighet att söka slutenvård i hela landet.

  1. Se över en skärpning av vårdgarantin.

Regeringen bör tillsätta en utredning om en skärpt vårdgaranti, med utgångspunkt i kortare tidsgränser och ökade incitament och krav för regionerna.

Vårdföretagarna kommer även framöver månadsvis presentera rapporter över hur kösituationen utvecklas. I den senaste skärskådar vi hur utvecklingen ser ut i våra storstadsregioner. Skåne har den längsta kösituationen, Stockholm har en avsevärt kortare kötid. Köerna måste bort – Sverige ska ha en jämlik vård som finns där när människor behöver den.

Att 61 000 personer i mars väntat längre än tre månader på en åtgärd de bedömts behöva kan aldrig ha varit målet när vårdgarantin infördes.

Karin Elinder, näringspolitisk expert sjukvård                     Björn Arnek, branschekonom

 

https://www.altinget.se/artikel/med-hjalp-av-privata-utforare-kan-vaardkoerna-kapas