Hoppa till innehåll

När Anastasia Georgiadou grundade assistansbolaget Alminia år 1995 var målet att ge den i särklass tryggaste personliga assistansen. 25 år senare tar hon emot det hedrande priset ’Årets Grundare’, och tilldelades Årsringarna i Guld av Founders Alliance. Vi har pratat med Anastasia om hur resan hit har sett ut, och hur hon ser på företagets och branschens framtid.

Med en motivering som beskriver henne som en eldsjäl med stort samhällsengagemang, vinner Anastasia Georgiadou priset ’Årets Grundare’ i år. Som ensam grundare av Alminia 1994, föddes idéen ur hennes egna familjeförhållanden.

– Det var i januari 1994 som det hemvårdsbidrag min mor fick för att tillgodose min brors hjälpbehov plötsligt uteblev för att sedan upphöra, berättar Anastasia. Vi fick då reda på man istället kunde söka personlig assistans, vilket jag ordnade för min brors räkning. Ryktet spred sig sedan bland andra med samma behov, som vände sig till mig för att få hjälp att komma igång. Efter ett år av ideellt arbete såg jag över möjligheterna att starta eget företag, men verksamheten var egentligen då redan i full gång.

Privat ägarform skapar andra förutsättningar

Idag, 25 år senare, finns Alminia på 10 orter i Sverige, och driver förutom personlig assistans även hemtjänst. Att Alminia drivs i privat regi, innebär ett större kund- och personalfokus, menar Anastasia.

Personlig assistans är vår huvuduppgift. Detta skapar större tillgänglighet och gör beslutleden kortare. SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) gjorde en undersökning om kommuners kostnad för personlig assistans och den visade att kommunerna var tvungna att skjuta till cirka 30 kronor för varje utförd timme, trots att vi får samma schablonersättning från Försäkringskassan. Privata företag lyckas ändå göra vinst och ha nöjda kunder, samtidigt som cirka 85 procent av alla assistansberättigade valt privata utförare. Det säger en hel del.

Digitaliserad verksamhet underlättade arbetet under Covid-19

Precis som de flesta vårdföretag har Alminia påverkats av den rådande pandemin. Verksamhetens kunder befinner sig ofta i riskgrupper för Covid-19, vilket har inneburit att man arbetat intensivt med smittspårning. Den infrastruktur som redan fanns på plats har varit avgörande för att arbetet fungerat såpass bra som det gjort.

– ¬Vi har arbetat med digitalisering i flera år, vilket underlättade för vår administrativa personal att arbeta hemifrån och för det dagliga arbetet att fortgå under pandemin. Det möjliggjorde också för medarbetare ute på fältet att få all nödvändig uppdatering genom digitala verktyg, berättar Anastasia.

Med engagemang och välvilja är allt möjligt

Alminias väg till dagens läge har kantats av många gupp. Man har bland annat varit med om en konkurs som räddades tack vare fyra gynnande domar från förvaltningsdomstolen. Branschen har historiskt präglats av låga marginaler, och så är fallet även idag. Men det blir bättre. 2021 höjs schablonbeloppet med 3,5 procent – en viktig och positiv utveckling för hela branschen.

Och en sak är säker – viljan att hjälpa människor till en bättre vardag har alltid funnits där för Anastasia. När hon var yngre var det politik som stod på agendan. Med hennes mors kloka ord om att ”det är svårt att bära två vattenmeloner under en och samma arm” ekandes i bakhuvudet, bytte hon dock snart riktning. Men visionen har alltid varit densamma. Att hjälpa människor till ett bättre liv. Och med den visionen som grund fortsätter resan.

– Idag kan jag engagera mig i näringspolitiska frågor som jag brinner för, och samtidigt driva min verksamhet framåt. Utan våra trogna kunder och kompetenta medarbetare hade detta inte varit möjligt. Det här priset är en bekräftelse på att vi är bra på det vi gör och att vi ska fortsätta förändringsarbetet, avslutar Anastasia.