Vårdföretagarna synliggör hotade vårdföretag i ny kampanj

Slutsatserna i den så kallade välfärdsutredningen skulle hota en stor del av de drygt 14 000 privata vård- och omsorgsföretagen i Sverige. Vårdföretagarna lanserar därför en kampanjsajt där besökarna själva kan undersöka om den vård- eller omsorgsenhet de är intresserade av berörs av hotet. Ett sista hjälpen-kit kommer att skickas till politiker.

Slutsatserna i den så kallade välfärdsutredningen skulle hota en stor del av de drygt 14 000 privata vård- och omsorgsföretagen i Sverige. Vårdföretagarna lanserar därför en kampanjsajt där besökarna själva kan undersöka om den vård- eller omsorgsenhet de är intresserade av berörs av hotet. Ett sista hjälpen-kit kommer att skickas till politiker.

Den så kallade välfärdsutredningens förslag om vinstbegränsning kan leda till att privata vård- och omsorgsföretag behöver avveckla sin verksamhet, något som då får konsekvenser för såväl patienter som drygt 181 000 medarbetare. Vårdföretagarna vill med den nya kampanjen ”Rädda din välfärd” påminna om att en stor del av svensk vård och omsorg idag drivs av privata företag och att dessa utgör en viktig byggsten för modern välfärd.

- Utredningens drastiska förslag är ett direkt hot mot uppskattade privata vård- och omsorgsgivare. Välfärden behöver utvecklas, inte avvecklas. Så länge regeringen håller fast vid tanken på ett vinsttak måste vi söka stöd för alla uppskattade verksamheter som nu faktiskt inte vet om de kommer att kunna vara kvar, Håkan Tenelius, näringspolitisk chef på Vårdföretagarna.

- Vi vill visa att detta handlar om människor och deras möjlighet att välja såväl vård- och omsorgsgivare som arbetsgivare. Privata aktörer bidrar inte bara med högre kvalitet, utan är också avgörande för ökad tillgänglighet och en större mångfald, säger Håkan Tenelius.

Om kampanjen
I centrum för kampanjen står en kampanjsajt där besökarna själva kan undersöka om den vård- eller omsorgsenhet de är intresserade av berörs av hotet. Här finns möjlighet att uttrycka sitt stöd för hela den privata vård- och omsorgssektorn eller för specifika enheter, till exempel någon av de 517 privata vårdcentralerna.

Ett annat inslag blir ett ”sista hjälpen-kit” som utvalda politiker kommer att få, som en påminnelse om vad som blir den yttersta konsekvensen om en viktig del av vården slås ut.

Läs mer på www.dinvälfärd.se eller ta del av kampanjen på sociala medier via Vi gör skillnad.

https://www.facebook.com/vigorskillnaduppropet/

https://www.instagram.com/vigorskillnad/

https://twitter.com/vigorskillnad