Privata utförare vill göra vården bättre

De privata vårdgivarna är en omistlig del av hälso- och sjukvården och bidrar till vårdens utveckling, skriver Peter Seger och Karin Liljeblad i en debattartikel i Dagens Medicin.

Varje dag tar privata vårdgivare i sjukvården emot nästan 63 000 patientbesök. I debatten om vinster i välfärden låter det som att de där vårdföretagen kan man lika gärna ha eller mista. Men de privata vårdgivarna är en omistlig del av hälso- och sjukvården, som bidrar till vårdens utveckling. Det vittnar landstingens beställar­chefer om i ny undersökning.

Vårdföretagarna har i en ny rapport intervjuat alla landstings och regioners beställarchefer, eller motsvarande, i vården. De ansvarar för kontakterna med både vårdföretag och den landstingsdrivna vården, samt för att följa upp deras verksamhet.

Att, tack vare vårdvalet, gå från nästan enbart landstingsdrivna mottagningar till en större mångfald av aktörer i vården har inte varit en enkel resa överallt. ”Det fanns ingen tradition med privata vård­givare i vårt landsting. Lov infördes under galgen. I dag är det mindre laddat med privata utförare”, berättar en av beställarcheferna.

Den polariserade debatten om privat driven vård står i bjärt kontrast till beställarchefernas bild. De ser vårdföretagen som seriösa vårdgivare med bra inställning, god vård och patientfokus. Den ökade konkurrensen leder till kvalitets­utveck­ling. Den privat drivna vården hjälper landstingen att leva upp till vårdgarantin. Beställar­cheferna vill flytta fokus från offentlig eller privat driftsform till verksamhetsutveckling i sjuk­vården.

Flera beställarchefer möter dock internt motstånd i landstinget ifråga om att de privata vård­givarna ska behandlas konkurrens­neutralt och ses som en del av landstingets totala vårduppdrag. En beställarchef beskriver att det ofta är jobbiga diskussioner med politikerna för att landstinget ska behandla alla lika.

Landstingens egen­regi kan lära av de privata vårdgivarna, menar beställarcheferna. De har erfarenheter av planering och styrning som skulle kunna gynna egen­regin. Genom att utveckla sina fora för dialog med alla vårdgivare skulle det kunna bli mer erfarenhetsutbyte.

Ibland är det en kulturkrock för landstingstjänstemän att möta snabbfotade vårdentreprenörer som ser fler möjligheter än hinder. Men tjänstemännen ser för­delar i det. En av beställarcheferna beskriver det som att de offentliga utförarna ser sig som ordermottagare och ofta ställer frågan: Måste vi göra det här? Men de privata ser utmaningar och möjligheter och ställer frågan: Får vi göra det här?

Sveriges landstings- och regionledningar skulle kunna ta bättre vara på de privata vårdentreprenörernas utvecklingskraft genom att fortsätta utveckla dialogen. För det saknas inte utmaningar i hälso- och sjukvården. De privata vård­givarna vill vara med och påverka för att göra vården bättre och effektivare. 

Artikeln publicerades i Dagens Medicin 25 nov 2015

Läs rapporten Partners i hälso- och sjukvården? Så fungerar dialogen mellan landsting och privata vårdgivare