Arbetsmiljö

Rättigheter och skyldigheter i samband med sjukskrivning och läkarintyg

Den här webbutbildningen ger dig som chef övergripande information om vad som gäller i sjukskrivningsprocessen utifrån vårt arbetsmiljöansvar. Vår expert i arbetsmiljö & hälsofrågor klargör vad som är myter om ”rättigheter” och vad du som chef kan och ska kräva av en medarbetare.

 

 

 

Vi kommer bland annat ta upp frågor som:

  • Vad kan jag begära av en anställd som inte presterar och signalerar ohälsa?
  • Vad kan jag kräva när en anställd sjukskriver sig och vad gör jag med ett läkarintyg som inte säger något om den sjukes arbetsförmåga?
  • Hur långt sträcker sig mitt personalansvar att anpassa arbetet?
  • Vilken skyldighet har den anställde kring sjukanmälan, att aktivt bidra  i sin egen rehabilitering och ställa sig till förfogande för annat arbete
  • Vilken ´rätt´ ger ett läkarintyg och när har vi själva rätt begära tjänstbarhetsbedömning.

Vi tar även upp hur vi kan förhålla oss till ovanstående utifrån undantagen i sjukförsäkringen under covid19.

 

Målgrupp:
Vi vänder oss till dig som har någon form av arbetsledande funktion och som hanterar sjukfrånvaro i verksamheten eller som på annat sätt arbetar med frågorna för arbetsgivarens räkning.

Du som deltagare har möjlighet att ställa frågor via chatt under kursen

Information om hur du ansluter dig får du i bokningsbekräftelsen  

Pris

575 exkl moms för medlemmar / 2900 exkl moms för icke-medlemmar

Tillfällen

Plats

webbutbildning