Hoppa till innehåll

I går sände både Rapport och Agenda inslag där det påstods att Vårdföretagarna har listat socialdeomkratiska politiker som ”kan vara värda att lägga kraft på” när det gäller frågan om vinster i välfärden. Någon sådan lista existerar inte. Jag ska här berätta om hur Vårdföretagarnas i verkligheten lobbyarbete går till, men också hur det gick till när Agenda skapade sin ”nyhet”.

Agenda först. Jag blev förra fredagen kontaktad av en redaktör på Agenda som undrade hur vi förberedde oss inför den socialdemokratiska partikongressen. Han såg framför sig en kamp där lobbyister för och emot vinst slet i kongressombuden för att få över dem på den egna planhalvan. Jag gjorde honom lite besviken tror jag när jag berättade om vad vi gör för att öka förståelsen för konkurrens och alternativ – se nedan. Redaktören frågade då om jag visste något om Daniel Suhonen och den nya tankesmedjan Katalys. Daniel medverkade vid ett av våra Almedalsseminarier i somras, så något vet jag ju om hans vinstkritik.

Jag berättade om samtalet för en kollega, som påpekade att de tunga socialdemokrater som tydligt stödjer partistyrelsens förslag ”Ordning och reda i välfärden” förmodligen är mycket irriterade på Suhonens och Katalys kampanj inför kongressen. Han gav mig namnen på tio politiker som han i till exempel bloggar sett tagit tydlig ställning. En av dem är Jimmy Jansson, som sedan intervjuades i Agenda.

Jag frågade Agenda-redaktören om han ville ha tipsen på politiker som förmodligen är kritiska till Suhonen. Det ville han absolut ha. Jag har både mejl och sms kvar om någon vill se hur det såg ut.

Döm om min förvåning när en annan reporter från Agenda i en intervju med mig om vårt lobbyarbete plötsligt viftar med en utskrift av dessa namn och hävdar att vi har listat kongressombud som nu utsätts för särskild bearbetning. Jag berättade förstås att vi inte för några sådana listor, men tydligen var tanken att Vårdföretagarna åsiktsregistrerar så kittlande att både Agenda och Rapport valde att i alla fall göra ett inslag på temat.

Nej, några listor finns inte. Och det finns inget hemligt med Vårdföretagarnas påverkansarbete. Så här jobbar vi inför partiernas kongresser och den stundande valrörelsen:

Om allmänheten och de politiker som vill ha bästa möjliga välfärd för skattepengarna ska acceptera privata alternativ gäller en sak: Vi måste visa att företagen kan leverera bättre kvalitet än de offentliga producenterna. Men ska vi kunna visa detta måste kvaliteten mätas och redovisas. Därför bedriver vi ett omfattande program tillsammans med Svenskt Näringsliv, Almega och Friskolornas riksförbund, ”Framtidens vård, skola, omsorg”. Inom ramen för detta har vi bland annat utvecklat en idé om hur kvalitet i äldreboenden och hemtjänst bör redovisas. Idén presenteras vid ett seminarium den 25 mars.

Kvalitetsspåret kompletterar vi med att försöka vara så transparenta som möjligt. Företagen är alltid öppna för besök från politiker, men under det senaste året har vi gjort en särskild satsning för att få politiker från alla partier att besöka vård- och omsorgsföretagen. Vi har också försett dem med fakta om vår bransch – både vad gäller eknonomi, kvalitet och opinion. Och vi har berättat om myter som florerar, som att blöjor vägs för att spara pengar.

Vi försöker förstås också delta i debatten så mycket vi kan, både på tidningarnas debattsidor och i de seminarier som partier, organisationer och tankesmedjor arrangerar.

Så ser vårt påverkansarbete ut. Jag förstår att Agendaredaktionen är besviken över att det inte innehåller mer skandaler än så.